Jacques-Louis David (1748-1825) was de belangrijkste schilder van het neoclassicisme. Op zich was deze richting reeds een revolutie in het schilderen, die zich afzette tegen de romantiek. Jachttaferelen, stillevens met jachtbuit, visvangst, wijnflessen en halfgeschilde citroenen, religieuze scenes, mystieke landscappen en ruïnes, sociale aanklachten, zij moesten wijken voor geschiedenispropaganda, patriottisme en Romeinse geschiedenis. Enkel portretten bleven even belangrijk. Er werd terug haarscherp geschilderd, naar esthetische normen uit de klassieke oudheid, met afgelijnde figuren die dramatische houdingen aannemen in complexe, maar statische composities. Veelkleurig, maar getemperd, werd verkozen boven bruinen werken. Deugd, heldenmoed en patriottisme in een realisme dat streng onderhevig was aan idealisering. Geen spontaniteit in het werk, geen stroken ontsproten aan emoties, koud en genadeloos.
Het neoclassicisme werd de favoriete schilderkunst voor wie wou heersen, heroisch en spartaans. In de tijd van de Franse revolutie leefde de bevolking in permanente angst, ellende en grote hongersnood. Adel en royalisten waren afgeslacht. De gematigden onder hen werden vervolgens afgeslacht door de extremen. Niemand wist nog wat hij mocht zeggen, want wie het ene moment bij de machtshebbers stond, werd bij de volgende naar de guillotine gestuurd. David was ze allemaal te vriend. Hij was lid van revolutionaire regeringscomitees, was favoriete schilder van Marat, zowel als Robespierre. Dat was niet altijd gemakkelijk, hij kreeg opdracht voor een schilderij met 500 mensen van de jakobijnen, dat nooit afraakte, want wie de helden waren, werden plots de schurken, het kon nooit snel genoeg worden geschilderd. Nadat Robespierre en de zijnen waren gelyncht, werd David evengoed de schilder van Napoleon. Toen die zich tot keizer had laten kronen, werd David hofschilder. "De kroning van Napoleon en Joséphine de Beauharnais" (1807) heeft een oppervlakte van meer dan 50 vierkante meter. Zoals altijd geidealiseerd, zijn broer Joseph en zijn moeder staan erbij terwijl zij in werkelijkheid niet aanwezig warenwegens ruzie. Later vond Napoleon dat David hem te dik had geschilderd, en verhuisde het werk naar het Louvre, hij verving het werk door een ander werk van David over hetzelfde onderwerp. Omdat de schilder ooit de doodstraf voor Lodewijk XVI mee had ondertekend, werd hij in 1816 verbannen, en vestigde hij zich in Brussel. Hij schilderde er zijn laatste meesterwerk “Mars, ontwapend door Venus” (1824). David heeft meer dan 400 leerlingen tot schilder opgeleid. |

Jacques-Louis David, the coronation of Napoleon, 1807

Jacques-Louis David, Mars, désarmé par Venus, 1824

William Blake, God judging Adam, ca 1795

William Blake, Jacob"s dream, 1805

William Blake, Europe, The ancient of days, 1827

William Blake, The great red dragon and the woman clothed with the sun, 1805-10

Caspar David Friedrich, Kreidefelsen auf Rügen, 1818

Caspar David Friedrich, Felsenlandschaft im Elbsandsteingebirge, 1822

Caspar David Friedrich, The sea of ice (The wreck of hope), 1823-24

Caspar David Friedrich, Errinnerungen aan da Riesengebirge, ca 1835

Caspar David Friedrich, Der Wanderer über dem Nebelmeer, 1818

Francisco Goya, De parasol, 1777, olieverf op doek

Francisco Goya, La Maja desnuda, 1800, olieverf op doek

Francisco Goya, De verdrinkende hond, 1820-23, olieverf op doek

Francisco Goya, El tres de Mayo, (De derde mei), 1814, olieverf op doek

Francisco Goya, El aquelarre (de heksensabbat), 1821-23, olieverf op plaaster

Francisco Goya, Pelgrimstocht naar de fontein van San Isidro, 1819-23

Dominique Ingres, Portrait de Princesse de Bronli, 1853

Dominique Ingres, La source

Dominique Ingres, L' Apotheose de Homer, 1827, olieverf op doek

Eugène Delacroix, Femmes d' Algerie,

Eugène Delacroix, Le mort de Sardanapalus, 1827

Eugène Delacroix, Le mort de Sardanapalus, 1844

Eugène Delacroix, Tête de lion

Eugène Delacroix, foto van zijn palet

John Constable, The cornfield, 1856

John Constable, Hadleigh castle, the mouth of the Thames, morning after a stormy night

John Constable, Coastel scene with cliffs, ca 1814, olieverf op papier

John Constable, Yarmouth Jetti, >1823,

John Constable, Seascape study with rain cloud, 1824-28, olieverf op papier

John Constable, Study of cloudy sky, ca 1825, olieverf op papier

William Turner, Rome, from mount Aventine,

William Turner, Hannibal and his army, crossing the Alps, 1812, oil on canvas

William Turner, The fighting Temeraire, oil on canvas

William Turner, The dark Rigi, the lake of Lucerne, 1842, watercolour

John Martin, Joshua, commanding the sun to stand stillupon Gibeon, 1816, oil on canvas

John Martin, Seventh plague of Egypt, 1923, oil on canvas

John Martin, Belshazar's feast, 1820, oil on canvas

John Martin, Sadak in search of the waters of oblivion, 1812, oil on canvas

John Martin, Ruins of an ancient city, 1810, oil on paper

Edward Hicks, Peaceable kingdom, ca1834, oil on canvas

Edward Hicks, Noah's ark, 1846, oil on canvas

Edward Hicks, The Cornell farm, 1848, oil on canvas

Edward Hicks, , The grave of William Penn, 1847-48, oil on canvas

Thomas Hicks, 1823-1890, Portrait of Edward Hicks painting the peaceable kingdom, 1839, oil

Friedrich Overbeck, Der Triumph der Religion in der Künsten, 1829-40

Julius Schnorr von Carolsfeld, Madonna mit Kind auf einen Gartenbank sitzend, 1845

Friedrich Overbeck, Portrait of the painter Franz Pforr

Friedrich Overbeck, Italia und Germania

Wilhelm von Shadow,

Wilhelm von Shadow,

Théodore Rousseau, Rivière dans un ravin, oil on canvas,

Théodore Rousseau, Evening (The parish priest), 1842-43, oil on panel

Camille Corot, Le pont de Narni, 1827

Camille Corot, Forêt de Fontainebleau, 1830, oil on canvas

Camille Corot, Orheus leading Eurydice from the underworld

Camille Corot, Paysage à Arleux-du-Nord

Camille Corot, Paysage à Coubron, 1870-72, oil on canvas

Camille Corot,

Gustave Courbet, l'Atelier du peintre, 1854-55

Gustave Courbet, Château d' Ornans, 1855, oil on canvas

Gustave Courbet, Plage de Normandie, 1872-75, oil on canvas

Gustave Courbet, Seashore, 1863, oil on canvas

Gustave Courbet, Vagues, 1869

Thomas Cole, The titan's goblet, 1833, oil on canvas

Thomas Cole, The course of empire, teh consummation of empire, 1836, oil on canvas

Thomas Cole, The voyage of life: youth, 1842, oil on canvas

Thomas Cole, Scene from 'The last of the Mohicans', Cora kneeling at the feet of Tamenund, 1827, oil on canvas

Samuel Morse, The chapel of the Virgin at Subiaco, 1830, oil on canvas

Frederic Edwin Church, Morning in the tropics, ca1858, oil on canvas

Frederic Edwin Church, Aurora borealis, 1865, oil on canvas

Frederic Edwin Church, Rainy season in the tropics, 1866, oil on canvas

Frederic Edwin Church, The Aegean Sea, 1877, oil on canvas

Martin Johnson Heade, Approaching thunderstorm, 1859, oil on canvas

Albert Bierstadt, Valley of the Yosemite, 1864, oil on paperboard

Albert Bierstadt, A storm in the rocky mountains, mt. Rosalie, 1966, oil on canvas

Albert Bierstadt, Among the Sierra Nevada, California, 1868, oil on canvas

Albert Bierstadt, California Spring, 1875, oil on canvas

Samuel Palmer, Coming from evening church, 1830,

Samuel Palmer, Rocky landscape in Wales, ca1835-36, watercolour, gouache

Samuel Palmer, Old England's Sunday evening, watercolour over pencil, heightened with bodycolour, scratching out and gum arabic

Samuel Palmer, La Vocatella, a chapel built by a hermit near Corpo de Cava, in the neighbourhood of Salerno and Naples, 1844, pencil, watercolour and bodycolour heightened with gum arabic and with scratching out on paper

Samuel Palmer, The street of tombs, Pompeii, pencil, pen and brown ink and watercolor, heightened with bodycolor

Ford Madox Brown, The seeds and fruits of English poetry, 1845

Dante Gabriel Rossetti, The girlhood of Mary Virgin, 1848-49, oil on canvas

Dante Gabriel Rossetti, Ecce ancilla domini, ca 1849, oil on canvas |